που απασχολούν τον Άνθρωπο σήμερα...

* * * * * * * * *

* * * * * * * * *
"Le temps est accompli, et le royaume de Dieu s'est approché: repentez-vous et croyez à l'évangile." "The time is accomplished, and the kingdom of God is at hand: repent, and believe the gospel." "Die Zeit ist erfüllt, und das Reich Gottes ist nahe gekommen. Tut Buße und glaubet an das Evangelium." "Ο καιρός συμπληρώθηκε και η βασιλεία τού Θεού πλησίασε· μετανοείτε και πιστεύετε στο ευαγγέλιο."

******************************************** άνοιξη 2021 *************************************************

Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2010

ΟΙ ΑΓΙΟΙ

Τι σημαίνει η λέξη «άγιος»;

Σύμφωνα με την Αγία Γραφή «άγιος» σημαίνει καθαρός, χωρίς αμαρτία, ξεχωρισμένος για το Θεό.

Ποιοι είναι «άγιοι»;

Στην Καινή Διαθήκη άγιοι θεωρούνται όλοι οι αναγεννημένοι Χριστιανοί, αυτοί που άφησαν την αμαρτία και ζουν μια ζωή καθαρή και αφιερωμένη στο Χριστό.

- Εφεσίους α’ 1-4: «Παύλος, απόστολος Ιησού Χριστού… προς τους αγίους τους όντας εν Εφέσω και πιστούς εν Χριστώ Ιησού… ευλογητός ο Θεός… καθώς εξέλεξε ημάς… δια να είμεθα άγιοι και άμωμοι ενώπιον αυτού δια της αγάπης».

- Α’ Κορινθίους ς’ 11: «και τέτοιοι (αμαρτωλοί) υπήρχατε μερικοί, αλλά… αγιασθήκατε… δια του Πνεύματος του Θεού».

Πότε γίνονται οι άνθρωποι άγιοι;

Άγιοι γίνονται όταν μετανοήσουν οι άνθρωποι και αναγεννηθούν. Τότε η χάρη του Κυρίου τους αλλάζει εσωτερικά, ώστε να μισούν την αμαρτία και να ποθούν μια ζωή σύμφωνα με το θέλημα του Θεού.

- Α’ Πέτρου α’ 13-16: «Καθώς είναι άγιος Εκείνος όστις σας εκάλεσε ούτω και σεις γίνεστε άγιοι εν πάση διαγωγή».

Μπορώ κι εγώ να γίνω άγιος;

Μπορείς να γίνεις και πρέπει να γίνεις αν θέλεις να δεις το πρόσωπο του Κυρίου.

- Εβραίους ιβ’ 14: «Ζητείτε ειρήνη μετά πάντων και τον αγιασμό χωρίς του οποίου ουδείς θέλει ιδεί τον Κύριον».

- Ματθαίος ε’ 8: «Μακάριοι οι καθαροί την καρδίαν διότι αυτοί θέλουσι ιδεί τον Θεόν».

Πώς μπορώ να γίνω άγιος;

Μπορείς να γίνεις αν αφήσεις τη ζωή της αμαρτίας και φέρεις την καρδιά σου στο Χριστό, με ταπείνωση και προσευχή, να την καθαρίσει με το αίμα Του. Ο καθαρισμός γίνεται αόρατα και πνευματικά τη στιγμή που ταπεινώνεσαι και ζητάς το έλεος του Κυρίου.

- Β’ Κορινθίους ς’ 17-18, ζ’ 1: «Δια τούτο εξέλθετε εκ μέσου αυτών και αποχωρίσθητε, λέγει Κύριος, και μη εγγίσετε ακάθαρτο και εγώ θέλω σας δεχθεί... ας καθαρίσωμε εαυτούς από παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος εκπληρούντες αγιοσύνη εν φόβω Θεού».

- Α’ Ιωάν. α’ 7-10: «Το αίμα του Ιησού Χριστού καθαρίζει ημάς από πάσης αμαρτίας».

Ποιά γνώμη επικρατεί σήμερα για τους αγίους;

Ο κόσμος πιστεύει ότι «άγιοι» είναι άτομα που έζησαν μια στερημένη ζωή σε μοναστήρια και άλλα απομονωμένα μέρη με συνεχείς νηστείες και προσευχές ή άτομα που ωφέλησαν και υποστήριξαν την Εκκλησία σε δύσκολες στιγμές. Άγιοι ακόμη θεωρούνται και όσοι υπέστησαν μαρτυρικό θάνατο για την πίστη τους. Δεν περνάει καθόλου από τη σκέψη του, ότι μπορεί να γίνει κανείς άγιος με τη χάρη του Χριστού και να ζει μέσα στον κόσμο αυτό σαν ένας απλός άνθρωπος με τη δουλειά του και την οικογένειά του. Δεν ξέρει ότι αγιοσύνη είναι μια καθαρή ψυχική κατάσταση, που τη ζητάει ο Θεός από όλους τους πιστούς. Χωρίς αυτή δε θα δει κανείς το Θεό (Ζητείτε… τον αγιασμό, χωρίς του οποίου ουδείς θέλει ιδεί τον Κύριο». επιστολή προς Εβραίους ιβ’ 14).

Πώς προέκυψαν οι άγιοι που τιμά σήμερα η Ελληνική Εκκλησία;

Πολλά χρόνια μετά την Αποστολική εποχή, κυρίως από τον 4ο αιώνα και μετά, άρχισαν οι άνθρωποι να τιμούν και να επικαλούνται τους μάρτυρες και να προσκυνούν τα λείψανά τους. Αργότερα επεκτάθηκε η επίκληση και σε άλλα άτομα που ήσαν κυρίως ασκητές, μοναχοί ή επίσκοποι. Καθιερώθηκαν και ειδικές εορτές προς τιμήν τους (Εκκλησιαστική Ιστορία Στεφανίδη, σελ. 315). Από τότε η Εκκλησία ανακηρύττει κατά διαστήματα και νέους αγίους, αφού περάσουν τουλάχιστον εκατό χρόνια από το θάνατό τους. Καθιερώνει ημέρα να εορτάζεται η μνήμη τους, επιτρέπει την κατασκευή εικόνων προς τιμή τους και προτρέπει τους χριστιανούς να προσεύχονται σ’ αυτούς για βοήθεια.

Είναι σωστό αυτό που γίνεται;

ΟΧΙ. Δεν είναι σωστό. Είναι τελείως αντίθετο με το θέλημα του Θεού και την αποστολική διδαχή που αποκαλύπτεται μέσα στην Αγία Γραφή. Πουθενά στη Γραφή ο Θεός δεν δίνει δικαίωμα σε κανένα να ανακηρύξει κάποιον άγιο εκατό χρόνια μετά το θάνατό του. Μάλλον απαγορεύει τη λατρευτική προσκύνηση σε άτομα άλλα, πλην του Χριστού και του Θεού. Ματθαίος δ’ 10: «Κύριον τον Θεόν σου θέλεις προσκυνήσει και αυτόν μόνον θέλεις λατρεύσει». Ο Θεός ποτέ δεν καθόρισε άλλα άτομα, πλην του Χριστού, για να τα προσκυνούν οι πιστοί και να τα επικαλούνται. Δεν έδωσε εξουσία σε κανένα άγιο να ακούει προσευχές και να βοηθάει τους ανθρώπους μετά τον θάνατό του.

Κανένας πραγματικά άγιος, ενόσω ζούσε στη γη, δε ζήτησε από κανένα τιμή και προσκύνηση. Όλοι το Χριστό σύστηναν για Σωτήρα. Αυτόν τιμούσαν και προσκυνούσαν. Συνεπώς είναι λάθος και αντίθετες με το θέλημα του Θεού οι αντιλήψεις περί αγίων που επικρατούν σήμερα. Η αλήθεια είναι ότι «άγιος» δεν ανακηρύσσεται κανείς μετά το θάνατό του, αλλά γίνεται εφόσον ζει. Και άγιοι θεωρούνται όλοι οι αναγεννημένοι πιστοί σύμφωνα με το Λόγο του Θεού, όπως αναφέραμε πιο πάνω.

Πού πάνε οι άγιοι όταν πεθάνουν;

Όλοι οι πιστοί που είναι αναγεννημένοι και συνεπώς είναι άγιοι, όταν πεθάνουν πηγαίνουν να είναι με το Χριστό. Επιστολή προς Φιλιπισίους α’ 23: «Έχων μεν την επιθυμία να αναχωρήσω και να είμαι με το Χριστό, διότι είναι πολύ πλέον καλύτερον».

Τι κάνουν κοντά στο Χριστό οι άγιοι;

Αναπαύονται από τον κόπο και το έργο τους και περιμένουν την ανάσταση. Αποκάλυψη ιδ’ 23, Φιλιπ. α’ 24, 25. Ο Παύλος ήξερε ότι μπορούσε να βοηθήσει τους πιστούς μόνον εφόσον έμενε κοντά τους. Όταν πέθαινε θα πήγαινε με το Χριστό. Αυτό θα ήταν καλύτερο γι’ αυτόν, όχι όμως για τους πιστούς, γιατί δε θα μπορούσε πια να τους βοηθήσει.

Μεσιτεύουν για μας οι άγιοι;

ΟΧΙ. Ο μοναδικός μεσίτης είναι ο Χριστός, γιατί είναι ο Υιός του Θεού που αναστήθηκε και ζει. Επιστολή προς Τιμόθεο Α’ β’ 5 «Είναι ΕΝΑΣ μεσίτης μεταξύ Θεού και ανθρώπων, άνθρωπος Χριστός Ιησούς». Επίσης Ιωάννης ι’ 9, ιδ’ 6.

Κάνει να προσευχόμαστε σε αγίους και να επικαλούμαστε τη βοήθειά τους;

ΟΧΙ. Η Αγία Γραφή τονίζει ότι η προσευχή μας πρέπει να απευθύνεται στον Ουράνιο Πατέρα μας, μέσω του Ιησού Χριστού, που είναι ο μόνος Μεσίτης και η μοναδική οδός.

- Λουκάς ια’ 2: «Όταν προσεύχεσθε, λέγεται, Πάτερ ημώς, ο εν τοις ουρανοίς…».

- Ιωάννης ιδ’ 6: «Εγώ είμαι η οδός, η αλήθεια και η ζωή, ουδείς έρχεται προς τον Πατέρα ειμή δι’ εμού».

Οι Άγιοι δε βρίσκονται κοντά μας, δε μας βλέπουν και δε μπορούν ν’ ακούσουν την προσευχή μας. Μόνο ο Θεός (και ο Κύριος Ιησούς Χριστός) είναι πανταχού παρών και μπορεί να ακούει προσευχή.

Α’ Πέτρου γ’ 12: «Διότι οι οφθαλμοί του Κυρίου είναι επί τους δικαίους και τα ώτα αυτού εις την δέησιν αυτών».

Η προσευχή προς τους αγίους είναι άσκοπη, γιατί δεν την ακούνε, ούτε έχουν από το Θεό εξουσία να βοηθούν τους ανθρώπους που είναι στη γη.

Γιατί τότε λέγει η Καινή Διαθήκη ότι είμεθα υπέρ του Χριστού πρέσβεις; (Β’ Κορινθίους ε’ 20)

Ο Απόστολος Παύλος τονίζει ότι οι εργάτες του Κυρίου στη γη, είναι πρέσβεις υπέρ του Χριστού. Είναι δηλαδή απεσταλμένοι του Κυρίου, που εκ μέρους Του, προσκαλούν ανθρώπους στη σωτηρία. Πρόκειται για μια αποστολή που εκπληρώνεται εδώ στη γη και όχι μετά θάνατο.

Κατά τον ίδιο τρόπο, οι πιστοί έχουν το προνόμιο να μεσολαβούν στο Θεό με προσευχές και δεήσεις για τη βοήθεια των ανθρώπων γύρω τους. Αυτό όμως μπορούν να το κάνουν μόνο εφόσον ζουν. Όταν πεθάνουν παύει η διακονία τους αυτή. Α’ Τιμόθεου β’ 1: «Παρακαλώ να κάμνητε δεήσεις, παρακλήσεις, υπέρ πάντων ανθρώπων».

Κάνουν θαύματα οι άγιοι;

Αν είχαν χάρη από το Θεό, έκαμαν θαύματα ενόσω ζούσαν. Όταν πεθαίνουν δεν προσφέρουν καμιά υπηρεσία, μόνο ξεκουράζονται. Αν γίνεται κανένα θαύμα, το κάνει ο ευσπλαχνικός Πατέρας μας που βοηθάει τους ανθρώπους, έστω κι αν, από άγνοια, δεν προσεύχονται κατευθείαν σ’ Αυτόν (Ιακώβου α’ 16,17). Πολλά όμως θαύματα που διαδίδονται ότι κάνουν οι άγιοι είναι αναληθή.

Τι λέτε για τους αγίους που παρουσιάζονται και μιλάνε για εικόνες που είναι θαμένες και λοιπά;

Αυτά δεν είναι από το Θεό. Ο Διάβολος για να πλανήσει τους ανθρώπους παρουσιάζεται σαν Άγιος και σαν Άγγελος φωτεινός (Β’ Κορινθίους ια’ 14). Ο Θεός που απαγορεύει τις εικόνες ποτέ δεν στέλνει αγίους να ενθαρρύνουν την εικονολατρεία.

Πώς θα ξέρουμε αν το όνειρο είναι από το διάβολο;

Αν το όνειρο μας πει να κάνουμε πράγματα αντίθετα απ’ το Λόγο του Θεού, τότε είναι από το διάβολο (Δευτερονόμιο ιγ’ 1-4).

Υπάρχουν και άγιοι που δεν είναι γνήσιοι;

Υπάρχουν. Αυτούς δεν τους αναγνωρίζει ο Θεός. Οι άνθρωποι τους ονόμασαν «Αγίους» επειδή υποστήριξαν την Εκκλησία τους. Παράδειγμα: Η βασίλισσα Θεοδώρα θεωρείται «Αγία», γιατί αναστήλωσε τις εικόνες, γιορτάζεται στις 11 Φεβρουαρίου. Η αναστήλωση των εικόνων είναι αντίθετη με το θέλημα του Θεού (Δευτερονόμιο δ’ 23).

Συμπέρασμα:

Άγιοι, σύμφωνα με την Αγία Γραφή, είναι όλοι οι αναγεννημένοι Χριστιανοί, που ζουν μια ζωή καθαρή από αμαρτίες. Οι σημερινές αντιλήψεις περί αγίων δεν είναι σύμφωνες με την αποστολική παράδοση. Προέρχονται από τη Βυζαντινή εποχή, που υπήρχε άγνοια του Λόγου του Θεού.

(Από το βιβλίο ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ – ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΕΣ ή ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ)

(στο επόμενο «Η ΠΑΝΑΓΙΑ»)

Για τις αντιγραφές

Παρασκευάς Σ. Αϊβαλής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου